FCN x Pride Week 2021: "Dare to be"

09.08.2021 07:30

På torsdag bliver den årlige Pride Week skudt igang i København. En uge hvor der bliver sat synligt fokus på mangfoldighed, inklusion, menneskerettigheder og ikke mindst LGBTQIA+ miljøet. Det er også en begivenhed, som traditionelt bliver bakket op af både DBU, 3F Superliga og de respektive klubber med regnbuefarvede markeringer på ugens kampdage.

I 2019 gik FC Nordsjælland et spadestik dybere og præsenterede speciallavede hvide spilledragter med logo, navne og numre på ryggen i regnbuefarver. Da vi startede vores kampagne dengang, var det på baggrund af et foredrag fra Pan Idræt, som gennem sport og idræt har fokus på inklusion af mennesker med et særligt fokus på seksuel mangfoldighed og kønsdiversitet.

Pan Idræt gjorde os klogere på de tabubelagte problemstillinger, der hersker i forhold til homoseksualitet i fodboldverdenen. Deres medlemmer besøgte os, fortalte om diskriminerende oplevelser forbundet med deres seksualitet. Derudover gav de os og vores spillere råd og redskaber til, hvordan de kunne være en del af en mere mangfoldig og inkluderende løsning.

Pride-trøjerne fra dengang blev givet til Copenhagen Pride og bortauktioneret, hvorefter overskuddet blev doneret til Pan Idræt.

“Dare to be”
I år er vi tilbage med et helt nyt trøjedesign – i alle regnbuens farver!

Selvom vi har markeret Pride før, er vi indforståede med, at vi fortsat har meget at lære og forstå. Dare to be” er navnet på vores kampagne, og det er vores forsøg på at skubbe til grænserne for forståelsen af Pride. Det handler om diversitet og mangfoldighed, og gennem denne nye trøje vil vi gerne motivere alle til at være lige den, de er.

Her er nogle smugkig på detaljerne i den nye trøje:

Refleksivt logo

Vi har valgt en iriserende og reflekterende effekt i vores logo, som glimter i regnbuens farver. Det er et udtryk for, hvordan vi forstår mangfoldighed: Et stort udvalg af farver, der kommer til live gennem lys, bevægelse og forandring.

Effekten i logoet repræsenterer vores mission om at opbygge en klub, der fungerer som en platform for alle vores spillere, medarbejdere, fans, partnere og lokalsamfund, hvor der er plads til selvudfoldelse og diversitet.

Fred og kærlighed

Øverst på rygsiden af trøjen finder man et symbol, der er en sammensmeltning mellem et hjerte og et fredstegn. Peace and love repræsenterer vores menneskelige evne til at bruge kærligheden som drivkraft. Et universelt træk, der forener os alle.

Symbolet er naturligvis også printet med det iriserende tryk.

“Dare to be” i nakken

I nakken af trøjen er navnet på vores kampagne. “Dare to be” står som en påmindelse om, hvor vigtigt mod er – Modet til at stå ved, hvem man er. Modet til at fastholde, hvad man tror på.

Teksten i nakken er naturligvis også printet med det iriserende tryk.

Unikt farvedesign i nummertryk

Vi har også designet et nyt trykdesign til spillernumrene. 2019-trøjen bar et meget traditionelt regnbuefarvet nummertryk, men denne gang har vi designet et mere unikt mønster, hvor Pride-trøjerne fortsat fremgår og pryder bagsiden af trøjen.

Mønsteret er mere bevægende og flydende end tidligere, som vi mener, er to vigtige termer i forståelsen af køn og seksualitet.

Du kan se trøjen i fuld vigør for første gang, når vores 3F Superliga-spillere løber på banen til aftenens hjemmekamp mod OB. Du kan fange din billet til kampen HER.

Christian Bigom, formand for Pan Idræt:

– Vi er naturligvis glade for at samarbejde med FC Nordsjælland endnu engang, men mest af alt glæder vi os til, at vi kan dele vores viden i forhold til diversitet i sport med det professionelle fodboldsamfund i Danmark.

– Jo flere mennesker, der er klar over de problematikker, der eksisterer, desto stærkere står vi, således at vi bliver mere indflydelsesrig og kan være med at nedbryde barrierer og gøre en reel forskel i samfundene.

Trine Hesselund Hopp Møller, CO-CEO hos FC Nordsjælland:

– Vi tror som bekendt på en mere åben og inkluderende fremtid, men vi tror også, det kræver, at man skal turde at ville gøre en forskel. Fodboldens talerør og opmærksomhed har et stort potentiale for at gøre store ting på mange områder, der ikke kun omhandler sporten, men det kræver, at vi står sammen.

– I 2019 gjorde Pan Idræt os meget klogere på, hvordan forskellighed og seksualitet kan føre til diskrimination i fodboldverdenen og det civile liv, samt hvordan man som fodboldklub og -spiller kan være med til at sætte sit præg på løsningen. Det var en vigtig og meget brugbar lektion for vores organisation, og vi håber, at andre medlemmer af fodbolddanmark slutter sig til os for at øge bevidstheden omkring dette vigtige emne.

– Der er nogle klare og grundlæggende værdier i FC Nordsjælland, som vi altid stræber efter at efterleve i praksis, i alt hvad vi foretager os. Hver dag arbejder vi med at rumme, inkludere og samarbejde mellem mennesker fra alle verdenshjørner med forskellige kulturelle baggrunde. Vi forsøger at gøre en forskel på flere områder i vores dagligdag, men vi mener stadig, at der er lang vej igen i forhold til ligestilling og accept af seksuelle overbevisninger i den generelle fodboldverden. Det var sommerens EM-slutrunde et glimrende eksempel på, hvor flere episoder blev håndteret på en ekskluderende måde i forhold til LGBTQIA+ miljøet.

– Vi vil gerne fortsætte med at lære og udvikle os, så vi kan udfordre vores eget miljø og blive en bedre version af os selv. Den rejse håber vi og tror på, at vores kolleger vil være med på. Fodbold er for alle, og det skal vi efterleve.

Atli Freyr Einarsson, Adm. direktør for DHL Express:

– FC Nordsjælland og DHL deler mange fælles værdier – og DHL Express har et mangeårigt engagement inden for mangfoldighed, lighed og inklusion. Som den mest internationale virksomhed i verden har vi skabt en inkluderende arbejdsplads, der tilbyder alle det samme tiltrækkende arbejdsmiljø og lige muligheder. DHL har mange initiativer og aktiviteter dedikeret til forskellige aspekter af mangfoldighed, såsom køn, etnisk og national oprindelse, race, farve, religion, alder, handicap, seksuel orientering. Disse spænder fra træning og workshops til medarbejderskabte ressourcegrupper som Rainbownet, et netværk for LGBT+ -medarbejdere og ligesindede i koncernen, lommeguider om emnet LGBT+ o.s.v.

– DHL har derfor som forlængelse af ovenstende i år valgt at gå skridtet videre – og er blevet Main Official Partner for Copenhagen 2021 WorldPride og EuroGames. Alle medarbejdere skal føle sig godt tilpas uanset hvilken kulturel eller religiøs overbevisning, de har. Og det er en vigtig del af hele vores værdisæt, at alle medarbejdere omfavner hinandens forskelligheder. Samtidig giver det også en mere spændende arbejdsplads, når vi kan dyrke og hylde hinandens forskelligheder.

FCN x KF

Til denne kampagne har vi også teamet op med den unge danske designer Kim Felecia, der arbejder med ‘lighed’, ‘natur’ og ‘bæredygtighed’ som kerneværdierne i sine designs. Kim Felecia har designet en limited edition og upcycled kollektion bestående af en række bæredygtige designs og accessories, der er skabt på baggrund af vores aflagte FCN-genbrugsmaterialer, som skal sætte fokus på temaet.

Kim Felicia var ligeledes en af de udvalgte kvindelige rollemodeller, da vi tilbage i marts markerede International Women’s Day ved at hylde Nordsjællands lokale heltinder.

De bæredygtige produkter vil blive præsenteret på vores kanaler i løbet af ugen, hvor der også vil komme info omkring køb.


I samarbejde med vores trøje- og toppartner DHL kan vi endnu engang glædeligt sige, at alt overskuddet fra kampagnen vil gå til at støtte Pan Idræt og deres arbejde med at inkludere alle mennesker i sport.

Du kan forudbestille den nye Pride-trøje via billet.fcn.dk!

Oversigt over Pride-kampagnen

Mandag d. 9. august: FC Nordsjællands spiller i de nye Pride-trøjer i 3F Superliga-kampen mod OB.
Torsdag d. 12. august: Pride Week starter
Fredag d. 13. august: FC Nordsjællands spiller i de nye Pride-trøjer i 3F Superliga-kampen mod Brøndby IF.
Søndag d. 15. august: FC Nordsjællands spiller i de nye Pride-trøjer i Gjensidige Kvindeliga-kampen mod Fortuna Hjørring.
Søndag d. 22. august: FC Nordsjællands spiller i de nye Pride-trøjer i Gjensidige Kvindeliga-kampen mod FC Thy – ThistedQ.

FCN vil gerne takke DHL for endnu engang at bakke op og være en vigtig del af vores Pride-kampagne.