Zangenberg om kort pre season: Tror aldrig, jeg har oplevet så mange spillere, der håbede, der ikke var nogen pause

Kategorier

Foto: FCN.dk

I mandags var vores Superliga-drenge endelig tilbage i træning i Farum efter tre ugers ferie. Foran os venter en kort og intens opstart med fire træningskampe, inden forårspræmieren løber af stablen mod Brøndby IF den 4. februar.

Mathias Zangenberg, Head of Physical Perfomance, beretter her om stor motivation, en pligtopfyldende trup og giver det fulde overblik over vores pre season, der blandt andet inkluderer en “træningslejr” hjemme i Farum.


Vi vendte tilbage i mandags, mens flere af de andre Superliga-klubber mødte ind en smule tidligere. Hvordan kan det være, at vi ”først” starter ud nu?

– Det gjorde vi grundet den tid, vi er i lige nu med COVID i hele verden. Vi har et stort antal udenlandske spillere, der har et stort afsavn i løbet af sæsonen, fordi de ikke kan se deres familier.

– Og tingen er, at når de kommer tilbage fra Ghana, hvis vi tager udgangspunkt i de ghanesiske spillere, så skal de i karantæne i en periode, hvor de skal testes to gange, inden de kan træne med holdet.

– Så de var allerede i Danmark omkring tirsdag den 5. januar, selvom vi først startede op i mandags. Vi havde jo først planer om at starte 7. januar, men så skulle de allerede være tilbage igen lige efter nytår. Det ville være en kort ferie.

– Så det var primært af mentale hensyn, at vi valgte at starte op i denne uge. Lade folk få en ferie, koble fra, se deres familier og tanke op igen. Så det var ikke af fysiske hensyn.

– Vi lavede små justeringer i deres træningsprogram til pausen. Så aftalen var, at spillerne skulle være endnu mere dedikerede til deres træning derhjemme, men til gengæld fik de et par ekstra fridage.

– Og så havde vi også åbne træninger hele vejen igennem pausen flere gange om ugen, hvor mange af spillerne løbende var inde og træne her i klubben.

Er de så kommet tilbage i god forfatning?

– Ja, de er vendt godt tilbage. På vægten, som er noget, der altid har betydet meget for mig, ser det rigtig positivt ud. Det kan jo være svært, når man endelig har ferie, det er juletid og man ikke laver så meget, men det ser godt ud.

– Og Yoyo-testen gik også fint. Antman vandt suverænt, han var sgu stærk. Det var han også i sommer. Det jeg godt kan lide ved vores resultater, er, at alle ligger jævnt højt. Der er ikke de store afstikkere. Og det er især dem, jeg har fokus på. Hvis nogen stikker ud og ligger for lavt, betyder det, at de ikke har lavet deres ting i pausen. Så den kan bruges lidt som en stikprøve.

– Men de forlod os jo også i rigtig god form. Truppen så rigtig godt ud, da vi spillede sidste runde i Midtjylland. Dét kombineret med at de har lavet deres løb og deres styrketræning, som vi kan se på deres GPS’er. Og så også det her med, at de kunne komme ind og træne i klubben, hvor Myhre (Michael Myhre, Physical Performance Coach) har lavet et godt stykke arbejde med at være i kontakt med spillerne.

– Jeg tror aldrig, jeg har oplevet så mange spillere, der har haft den følelse, at de håbede, der ikke var nogen pause. De havde lyst til bare at fortsætte af den ene eller anden årsag. Vi var i et godt flow med holdet.

– Så de har virkelig været motiveret i deres pause, holdt sig rigtig godt ved lige og har været klar til at starte op igen. Det er tydeligt, de har glædet sig.

Nu har vi tre uger inden første turneringkamp mod Brøndby. Kan du tage os igennem denne her opstartsperiode?

– Vores første uge adskiller sig ved, at vi har kamp allerede på lørdag. Vi har en seks-dages-uge, hvor vi træner mandag til fredag og har en træningskamp lørdag.

– Normalt vil vi vente lidt med at sende dem i kamp efter en ferie, men fordi vi har en kortere opstart, lægger vi ud med en kamp allerede i første uge. Det er også derfor, det er så vigtigt, at de har holdt sig i god form, så de er klar til at spille den kamp. For hvis ikke de er det, kommer de ikke til at spille.

– Alle mand spiller cirka 45 minutter i den første træningskamp, så den skal tages meget som et træningspas, hvor alle ligesom får rørt sig og får en halvlegs spilletid.

– I anden uge har vi træning fra mandag til torsdag, inden vi så spiller 3×45 minutter om fredagen, hvor spillerne kan blive strukket lidt mere. Vi kan nok lægge 15-20 minutter på hver spiller.

– Tredje uge, fra mandag den 25. til fredag den 29., laver vi en ”træningslejr” hjemme i Farum. Det vil betyde, at vi har dobbelte træningspas. Så der er vi på banen to gange om dagen, har styrketræning og har også to kampe om torsdagen, hvor alle spillere kan komme i aktion og spille tæt på fuldtid.

– Så vi har tre dage med træningskampe i løbet af opstarten, hvor alle mand kommer i aktion, og får den rigtige dosering i forhold til at være klar til første turneringskamp mod Brøndby.

Du nævner træningslejren i Farum. Vi plejer gerne at ryge et smut til syden – sidste år var vi endda både i Ghana og i Spanien. Hvor anderledes bliver det?

– Vi plejer jo gerne at tage sydpå, men vi besluttede os ret tidligt for at blive i Danmark, fordi det ikke virkede aktuelt at tage ud. Og det viste sig jo at være en god beslutning.

– På den måde fik vi ret tidligt planlagt nogle gode træningskampe mod de modstandere, vi gerne ville have. Det er altid et spørgsmål om at få dem så tidligt i kalenderen, som det er muligt, så det passer godt til vores egen opstart.

– Men programmet for træningslejren i Farum bliver meget ligesom, vi plejer at gøre, når vi er på træningslejr. Bortset fra, at de ikke skal sove heroppe. Men vi har mere tid med spillerne, mere tid på træningsbanen og vi har mulighed for at holde møder mellem træningspassene.

– Så alle de her ting som fokus på standardsituationer og intensitet, som man gerne vil finpudse inden første turneringskamp, har vi lagt ind i denne her uge.

– Den store forskel bliver vejret. Hvis vi havde været i Spanien, og der var 20 grader og høj sol, kunne vi sagtens have stået 30-45 minutter med minimal aktivitet og trænet standardsituationer. Det er noget andet, når man gør det herhjemme. Så klimaet bliver den største afvigelse.

– Fordelen er omvendt, at procedurerene kører, som de plejer. Vi er under trygge rammer, og kan fuldstændig selv kontrollere, hvad vi får at spise. Og så skal man også huske på, at vi starter ud med to hjemmebanekampe, og det er det samme underlag, vi skal træne på i de kommende uger.

I sommer brugte vi meget tid på at snakke om, at det var en ekstra intens pre season, som skulle få spillerne i en stærk grundform. Hvad bliver temaet denne gang?

– Jeg vil sige, at denne her pre season bliver en forlængelse af den seneste opstart, som vi havde i sommer. Dengang skruede vi op for intensiteten, og spillerne fik en hårdere opstart, end de var vant til. Og det bliver det samme koncept denne her gang. Sådan generelt sagt.

– Den er selvfølgelig anderledes, fordi vi ikke har lige så lang tid at løbe på, men det er lidt den samme opbygning, som vi brugte tilbage i august. Og så er der selvfølgelig også en masse ting i spillet, som vi vil forsøge at arbejde på. Der er stadig masser at komme efter i forhold til intensitet.

– Spillerne vil opleve, at de igen får en hård opstart, men nu har de jo prøvet det på egen krop. Og de ved også, hvad effekten er. Hvis der var nogen, der var i tvivl sidst, kan de nu se, at vi har løbet flere meter i kampene, haft flere højintense aktioner og vi har haft flere sprints. Så de har mærket effekten, og det er altid en god motivator.

– Alle er ombord, og ved, at det er godt givet ud med en hård opstart. De ved det virker, og det giver blod på tanden.

Første træningskamp er som nævnt på lørdag klokken 12.00 mod FC Helsingør. Der er ikke adgang for tilskuere, men vi livestreamer opgøret på vores YouTube-kanal.